Skip to main content

Σχολική προσαρμογή: πρόκληση για μικρούς και μεγάλους

Πρώτη φορά στο σχολείο ή πρώτη μέρα στο σχολείο μετά από διακοπές. Και οι δυο συνθήκες απαιτούν περίοδο προσαρμογής συναισθηματικής, αλλά και πρακτικής. Τόσο για το παιδί όσο και για τους γονείς. Νέο πρόγραμμα, νέα ρουτίνα για όλους. Με τι διάθεση όμως αντιμετωπίζεται αυτή η πραγματικότητα; Πιο συγκεκριμένα, η αρχή αυτή φέρει μαζί της θετικά συναισθήματα ή ακολουθείται από αγκομαχητό και άγχος; Η ισορροπημένη διάσταση συνήθως είναι φορέας όλων των παραπάνω.



Αυτό που χρειάζεται να έχουν οι γονείς κατά νου είναι πως η ένταξη του μικρού τους στη σχολική ζωή, πέρα από το κομμάτι των γνώσεων που θα πάρει μέσα από τη διδασκαλία των μαθημάτων, αποτελεί σημαντικό βήμα κοινωνικοποίησης, που είναι απαραίτητη για να καλλιεργήσει χρήσιμες δεξιότητες για τη μετέπειτα ζωή του. Γονείς και παιδί έρχονται αντιμέτωποι με την πραγματικότητα της ανεξαρτητοποίησης. Όσο άγχος μπορεί αυτή η σκέψη να προκαλεί στην αρχή, τόσο ελευθερία θα έχει μέσα της στην πορεία. Πράγματι, το παιδί μπορεί να σταθεί και χωρίς το άγρυπνο βλέμμα του γονιού. Είναι η ώρα που όσα διδάσκατε στο παιδί σας όλο το προηγούμενο διάστημα θα εφαρμοστούν, θα εμπλουτιστούν, θα διορθωθούν. 
Αυτό που χρειάζεται να έχουν οι γονείς κατά νου είναι πως η ένταξη του μικρού τους στη σχολική ζωή, πέρα από το κομμάτι των γνώσεων που θα πάρει μέσα από τη διδασκαλία των μαθημάτων, αποτελεί σημαντικό βήμα κοινωνικοποίησης, που είναι απαραίτητη για να καλλιεργήσει χρήσιμες δεξιότητες για τη μετέπειτα ζωή του. Γονείς και παιδί έρχονται αντιμέτωποι με την πραγματικότητα της ανεξαρτητοποίησης. Όσο άγχος μπορεί αυτή η σκέψη να προκαλεί στην αρχή, τόσο ελευθερία θα έχει μέσα της στην πορεία. Πράγματι, το παιδί μπορεί να σταθεί και χωρίς το άγρυπνο βλέμμα του γονιού. Είναι η ώρα που όσα διδάσκατε στο παιδί σας όλο το προηγούμενο διάστημα θα εφαρμοστούν, θα εμπλουτιστούν, θα διορθωθούν. 


Λίγες μέρες πριν, μιλήστε στο παιδί για το ξεκίνημα του σχολείου. Επικεντρωθείτε στο τι θα συναντήσει πιθανά εκεί και όχι τόσο στο πως πρέπει να νιώθει. Ακούω συχνά γονείς να λένε «θα πας σχολείο και θα είσαι χαρούμενος», «θα πας σχολείο και θα κάνει πολλούς φίλους», «θα έχεις την καλύτερη δασκάλα». Αυτός ο τρόπος όμως δεν επιτρέπει στο παιδί να έρθει σε επαφή με τα δικά του αυθόρμητα συναισθήματα. Και τι θα γίνει αν νιώσει άγχος, φόβο έχει κάνει κάτι λάθος; Και πώς να το δείξει αφού εσείς περιμένετε να είναι χαρούμενος; Κι αν δυσκολευτεί να κάνει φίλους; Έχει κάποιο πρόβλημα; Η απάντηση είναι σαφώς όχι. 


Είναι πιο χρήσιμο να  μιλήσετε για το κτίριο πως είναι, που είναι, πως θα πηγαίνει εκεί, ότι υπάρχουν παιδάκια σα και αυτό και θα έχει και δασκάλα ή δάσκαλο. Για όλα τ ΄ άλλα δώστε του την ευκαιρία να σας μιλήσει μόνο του μέσα από την εμπειρία του. 


Επομένως, πρακτικά:
·    Κάντε μια βόλτα έξω ή μέσα στο σχολείο αν υπάρχει η δυνατότητα, ώστε να σχηματίσει μια εικόνα για το τι είναι σχολείο, πως μοιάζει κλπ.

·     Διαλέξτε μαζί την τσάντα του, το παγουράκι του και ό,τι άλλο χρειάζεται να έχει κοντά, ώστε να βάλει την προσωπική του σφραγίδα.

·       Ξεκινήστε τη ρουτίνα ύπνου-αν υπάρχει αλλαγή στην ώρα- λίγες μέρες νωρίτερα, ώστε να δημιουργηθεί μια εξοικείωση.

·       Δηλώστε του πως είστε παρόντες να ακούσετε όποια σκέψη του και να κουβεντιάσετε όποια απορία του. 

·       Μοιραστείτε μαζί του δικές σας εμπειρίες από αντίστοιχα ξεκινήματα.

·       Καθησυχάστε το πως ό,τι κι αν νιώσει είναι αποδεκτό.
Αποδεχτείτε και εσείς γονείς τα δύσκολα συναισθήματα σας που είναι αναμενόμενα όταν καλείστε να εμπιστευτείτε το παιδί σας αλλού. Μιλήστε γι΄αυτά με ανθρώπους που εμπιστεύεστε χωρίς να νιώθετε ντροπή. Όμως ταυτόχρονα αναλογιστείτε πόσο σημαντικό είναι για το μικρό σας πια να ανοίξει τα φτερά του, ώστε να χτίζει καθημερινά μια προσωπικότητα που θα το κάνουν έναν ισορροπημένο ενήλικα. Καλή αρχή σε αυτό το πολύτιμο ταξίδι μικρών μεγάλων!


Μπαγουράκη Σοφία
Ψυχολόγος
Συστημική-Οικογενειακή Ψυχοθεραπεία

Comments

Popular posts from this blog

Κέρασμα στο σχολείο!

Σε λίγες ημέρες γιορτάζει ο Δημήτρης μου και έχω μπει στη διαδικασία να ψάχνω για κεράσματα για το σχολείο!! Προσπαθώ να επιλέγω πιο υγιεινές επιλογές αλλά αντιμετωπίζω κάποια δυσκολία από την πλευρά του παιδιού, καθώς βλέπει τους συμμαθητές του να κερνάνε σοκολατάκια και θέλει τα ίδια κι εκείνος!! Οπότε πρέπει να σκεφτώ κάτι υγιεινό αλλά και ελκυστικό μαζί!! θα σας ενημερώσω για το κέρασμά μας, όμως θα ήθελα να σας δείξω το κέρασμα που προσφέραμε πέρυσι στο σχολείο του και ξετρέλανε όλους μικρούς και μεγάλους! Το κέρασμά μας ήταν μπανάνες ντυμένες minions! Θα χρειαστείς: μπανάνες εκτυπώσιμο αυτοκόλλητες σελίδες Α4 και ψαλίδι Προτίμησα τις μπανάνες Κρήτης, που είναι και πιο μικρές και πιο νόστιμες. επίσης της πήρα πράσινες για να έχω περιθώριο να τις φτιάξω και να μην πάνε μαύρες στα παιδιά! Εκτύπωσα τις σελίδες μου και ξεκίνησα να κόβω και να κολλάω!! Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν από την μπανάνα Minion και απόλαυσαν ένα υγιεινό σνακ!! Αν και όχι όλα, αφού έμαθα ότι

"Διαβάζω στο Μετρό": Εξαφανίσεις

"Διαβάζω στο Μετρό" 📚📚📚🚅🚅🚅🚅📚📚📚 Εσύ διαβάζεις στο μετρό; Μέχρι να έρθει το καλοκαίρι να με βάλω σε μια ξαπλώστρα με ένα βιβλίο αγκαλιά και να μην κουνιέμαι καθόλου (λέμε τώρα), το διάβασμά μου το κάνω στις καθημερινές διαδρομές του μετρό!! Μιας και τα διαβάζω τα ωραία βιβλία, γιατί να μην σας τα παρουσιάζω κιόλας; 😊 Οπότε, ξεκινάω από το βιβλίο που μου έδωσε η @alexiouvictoria στο #tokopitipitaevent2020 της @eleannavlastou και την ευχαριστώ πολύ πολύ!! 6 διαφορετικές ιστορίες, καθημερινές σίγουρα, θα μπορούσε να είναι ο διπλανός μου στο μετρό ο νεαρός της δεύτερης...μήπως ο κάθε ένας από εμάς δεν γράφει και τη δική του μοναδική ιστορία;  6 εξαφανίσεις, αντικειμένων, προσώπων, ψυχών!! Διαβάζεται εύκολα, ότι πρέπει για τις μικρές διαδρομές!! 6 ιστορίες , μία σε κάθε διαδρομή  😉🚅 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 Από το οπισθόφυλλο: "Έξι πρόσωπα καθημερινά, εκτεθειμένα στα απρόοπτα του βίου,άνθρωποι που κυκλοφορούν δίπλα μας, στην Αθήνα:.....Μονολογούν-κυρίω

Κάθε αρχή και δύσκολη!

Θέλω να σου πω πως μου φάνηκαν οι πρώτες ημέρες μου στη δουλειά, αν προσαρμόστηκα, πως αντέδρασαν τα παιδιά μου στα νέα δεδομένα. θέλω να σου πω ότι βρήκα δύναμη και αντοχές, από κάπου μαγικά, για να τα έχω όλα και για όλους, να μοιράζω χαμόγελα και αισιοδοξία και να μιλάω για τη δουλειά μου σαν να είναι το καλύτερο που μου έχει συμβεί (μήπως και το πιστέψω κι εγώ). Έχω αντοχές κι ας κοιμάμαι πάλι λιγότερες ώρες, λες κι έχω νεογέννητο στο σπίτι. θέλω να σου πω ότι ψάχνω οργανωτικές λύσεις για τα ψώνια της εβδομάδας, το φαγητό της εβδομάδας, τα ρούχα της εβδομάδας, τις δραστηριότητες της εβδομάδας. Για να έχω ελεύθερο χρόνο να απολαμβάνω τους θησαυρούς μου, να με απολαύσουν κι εκείνα, γιατί μου λείπουν και τους λείπω. θέλω ακόμα να σου πω ότι πάλι με τρόπο μαγικό, κάνω τις δουλειές μου μέσα στις ελάχιστες ώρες της ημέρας, ενώ πριν στο χαλαρό χρειαζόμουν όλη την ημέρα. Και το κερασάκι είναι αυτή η νέα μου περιπέτεια που επέλεξα να ξεκινήσω, η αναζήτηση και περιήγηση μου